Over ‘Live in London’ van e.s.t.
De erfenis van het fameuze Esbjörn Svensson Trio is levend gehouden door de talloze pianotrio’s die na hen kwamen en e.s.t. als grote inspiratiebron noemen, zoals het Tingvall Trio, Marcin Wasilewski Trio of GoGo Penguin. De laatste band wijdde op hun debuutalbum ‘Fanfares’ zelfs een nummer aan pianist Esbjörn Svensson: ‘Seven sons of Björn’. Nog steeds klinkt de enorme invloed van e.s.t. vanwege de vermenging van klassieke muziek, pop en elektronica met jazz door in de muziek van nieuwe trio’s die al snel het verwijt van epigonisme te horen krijgen.
Tien jaar na de ontijdige dood van Esbjörn Svensson kan opnieuw worden beluisterd hoe goed e.s.t. was op een live-cd die als eerbetoon door ACT Music is uitgebracht. Het betreft een concert in het Barbican Centre in Londen op 20 mei 2005 toen de groep op het toppunt van haar roem was en voor uitverkochte zalen speelde. Hoewel er al drie live-cd’s bestonden, waaronder het alom geprezen ‘Live in Hamburg’ uit 2007 voegen deze opnamen, die over twee cd’s verspreid zijn, wel degelijk nog wat toe: de nummers krijgen uitgebreide en behoorlijk eigenzinnige live-uitvoeringen en zijn bovendien perfect opgenomen door Äke Linton, die ook wel het vierde bandlid werd genoemd.
Op de eerste cd is vooral werk te horen van het album ‘Viaticum’ dat vlak daarvoor verschenen was. Het concert opende met ‘Tide of Trepidation’ met het zich meteen in het gehoor nestelende thema waarna de band met het energieke ‘Eighty-eight Days In My Veins’ in een hogere versnelling ging. Naast het in elektronica badende ‘The Unstable Table & The Infamous Fable’ speelde ze nog het ingetogen titelnummer en het even prachtige ‘In The Tail Of Her Eye’. Daartussen brachten ze een zeer uitgesponnen (ruim twee keer zo lang als het origineel durende) uitvoering ten gehore van ‘Mingle In The Mincing-Machine’ van het album ‘Seven Days Of Falling’ uit 2003 met de karakteristieke betoverende stemmingswisselingen en een woest rockende bas van Dan Berglund. Het valt weer op hoe compact en toch heel transparant de muziek klinkt en hoe effectief, zonder overbodige franje dus.
De tweede cd bevat van dit album nog de toptrack ‘Believe, Beleft, Below’ met smeltend mooi pianospel. De andere drie stukken komen van ‘Strange Place For Snow’ uit 2002: het fuga-achtige ‘When God Created The Coffeebreak’ met een furieus improviserende Svensson en een monsteruitvoering van ‘Behind The Yashmak’ van dik 17 minuten waarvan alleen het intro al bijna zes minuten telt. Het nummer is bijna onherkenbaar, als een geheel nieuw stuk, dat subtiel en prachtig lyrisch wordt opgebouwd. ‘Spunky Sprawl’ is een passende afsluiter waarop alles wat e.s.t geweldig maakte te horen valt: het flitsende, puntige pianospel van Svensson, de zingende, melodieuze bas van Berglund en het gedreven, inventieve drumwerk van Őström. De solo’s zorgen voor groot enthousiasme bij het publiek en bij de luisteraar die niet bij dit grandioze concert kon zijn.
Bezetting: Esbjörn Svensson piano; Dan Berglund contrabas; Magnus Öström drums. Opgenomen: 20 mei 2005. Uitgebracht: 10 mei 2018, ACT Music