Terug naar Iberische wortels

Over ‘Tonadas’ van Julian Argüelles

‘Tonadas’ betekent ‘deuntjes’ in het Spaans, wat een sympathiek eufemisme is voor de acht composities die op het nieuwste album van saxofonist Julian Argüelles staan. Het is zijn vijftiende als bandleider en zijn tweede voor Edition Records. Onder deze vlag was hij ook arrangeur en componist voor het bewierookte album van Phronesis met de Frankfurt Radio Big Band: ‘The Behemoth’. Hij laat zich door dezelfde ritmesectie begeleiden als op ‘Tetra’ (2015). Pianist is ditmaal Ivo Neame.

Alle nummers op ‘Tonadas’ zijn te herleiden tot Argüelles’ Iberische wortels. Hij heeft zich niet alleen laten inspireren door steden en hun specifieke wijken (zoals Alfama in Lissabon en de Barrio Gótico van Barcelona), maar ook door verschillende Spaanse muziekvormen. De Bulerías en de Alegrías, komen uit de flamenco-traditie; de gelijknamige nummers zijn dan ook flink ritmisch.‘Tonadilla’, een liedsoort die in de 18e eeuw in het theater is ontstaan, is weer een langzaam stuk.

Argüelles blaast met veel gevoel en bezit een fenomenale techniek. Hij speelt beurtelings sopraan- en tenorsaxofoon. Hoewel er op de nummers wel ruimte is voor improvisatie (bijvoorbeeld op ‘Alalá’), draait het vooral om de composities, die bijzonder ingenieus zijn en waarin de instrumenten mooi in balans zijn. Het kwartet heeft een frisse open klank. Neame speelt met een lichte toets en laat briljante partijen horen. De ritmesectie klinkt lekker los en houdt er in de snelle stukken flink de vaart in, zoals op het rusteloze ‘Sevilla’, met roffelend drumwerk.

Bij alle afwisseling in de nummers, ademt ‘Tonadas’ van begin tot eind een mediterrane sfeer. Bij ‘Bulerías’ waan je je op flamenco-les en ‘Alegrías’ bezorgt je op de meest grijze dag een goed humeur. ‘Tia Mercedes’ klinkt als een lome zomeravond waarop de zangerige klanken van Argüelles’ sopraansax door het invallende duister breken. Een album dus om op diverse manieren plezier aan te beleven.

 

Julian Argüelles tenor- en sopraansaxofoon, percussie; Ivo Neame piano; Sam Lasserson contrabas; James Maddren drums, percussie
opgenomen: november 2017, door Stefano Amerio, ArteSuono studio , Udine, Italië; uitgebracht: 20 juli 2018; Edition Records; €16,99.