De Boek-Spotprijs

Wat gaat er door je heen – om deze platitude te gebruiken – als je een literaire prijs wint die de week erop wordt opgedoekt? Dat vroeg ik me af toen ik las dat de ‘BookSpot Literatuurprijs’ zal verdwijnen. Dat wil zeggen: vanaf volgend jaar heet hij (opnieuw) anders. Het is zo een spotprijs geworden.

Het zal de winnaars misschien niets kunnen schelen, je hebt immers 50.000 euro gewonnen, waarvan je als je zuinig bent twee jaar kunt leven. Tenzij je er een auto van koopt.

Maar het gaat bij zo’n prijs toch om de eer. Een literair schrijver wil in de eerste plaats een kunstwerk scheppen en geen bestseller, al hoopt hij of zij – en vooral de uitgeverij! –  daar stiekem wel op.

Ik had al moeite met deze sponsor. Dat had ik trouwens ook al met de AKO, een ordinaire keten waar je vooral de boekentop 10 aantreft. Het gaat bij zo’n sponsor om de reclame die hij ermee voor zichzelf maakt en niet om het literaire boek. Dat een bank de prijs sponsorde, was helemaal van de pot gerukt.

Ik had eigenlijk nog nooit van BookSpot.nl gehoord. Het blijkt een retecommerciële webwinkel waar de bezoeker meteen met allerlei pop-ups wordt bestookt. Die naam sprak natuurlijk al boekdelen. Ik zou er nooit een boek bestellen, maar dat doe ik bij geen enkele website, zelfs niet bij het ogenschijnlijk sympathieke ‘Bookeroo’ dat tegenwoordig ook alweer anders heet.

De prijsuitreiking had ik trouwens gemist. Omdat BookSpot de uitreiking aan RTL had gegund vanuit het absurde idee hiermee meer publiek voor literatuur te trekken. Of had men op een ander soort winnaar gehoopt? Er moesten ook boekverkopers aan de jury worden toegevoegd. Onbegrijpelijk dat de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs met deze eisen akkoord ging. Het winnende boek bezit gelukkig voldoende literaire kwaliteit.

De Stichting denkt er nu over een op zichzelf staande naam te kiezen. Een heel verstandig idee. Hopelijk een Nederlandse naam (omdat het om Nederlandse literatuur gaat), maar je weet maar nooit in deze tijden. En met de voorwaarde dat er geen aanvullende voorwaarden worden gesteld.

Je kunt je trouwens afvragen of die prijs überhaupt nodig is. We hebben immers ook al de Libris Literatuurprijs. Dat was toch altijd een beetje Ajax – Feyenoord. Die aparte prijs voor non-fictie vond ik echter wel sympathiek. Want dat is toch een heel ander genre.